24 de desembre 2009

Els drets personals (I)


Llista de drets personals elaborada per F. Salmurri (1991).

Aquest llistat hauria de ser el nostre recordatori de capçalera, llegir-la cada nit o cada matí al despertar seria una bona manera d’acabar o començar un dia. Una bona manera de sortir de la dàrsena i navegar la nostra nau.

DRETS PERSONALS

Tinc dret a tenir i canviar d’opinió.
Tinc dret a prendre les meves pròpies decisions.
Tinc dret a cometre errors i per tant a decidir encara que m’equivoqui.
Tinc dret a ser tractat/ada amb respecte.
Tinc dret a dir NO i no sentir-me culpable.
Tinc dret a fer menys del que soc humanament capaç de fer
Tinc dret a prendre’m temps per tranquil•litzar-me i pensar.
Tinc dret a tenir i expressar els meus sentiments.
Tinc dret a demanar informació.
Tinc dret a sentir-me be amb mi mateix/a
Tinc dret a reclamar els meus drets

Totes les persones tenen dret a ser com son.

En parlem?

Només nosaltres poden decidir buscar la felicitat i superar els problemes, es un camí personal que ningú pot fer per nosaltres. Un camí que no es fàcil, ni curt, ni d’una sola direcció... està ple d’interseccions i cada una d’elles implica una decisió personal i ... que ens diu el primer dels drets personals? Doncs si, tenim dret a tenir opinió (naturalment, no ho oblideu!) i tenim dret a canviar-la quan vulguem; això que sembla tant lògic no es, en realitat, una cosa que practiquem amb llibertat, penseu-hi.... quantes vegades us heu sentit “atrapats” en un:

I jo que puc opinar d’això si no en sé res...
Si ho diu .... serà veritat...
Ho pensa la majoria ....

O be en:

Vaig dir que ho faria i ho faré ...
No puc desdir-me’n ara....
Que diran si ara canvio d’opinió....
M’he de mantenir en el que he dit...

Doncs si, podem opinar i canviar d’opinió, hi tenim tot el dret!

I si seguim analitzant els drets personals anirem veient per què:

Perquè tenim dret a prendre les nostres pròpies decisions i si ens equivoquem (que també hi tenim dret) hem de poder donar un cop de timó. Davant d’una determinada situació hem de decidir que fer i això no es anecdòtic, això ens passa cada dia un munt de vegades! Viure implica decidir contínuament! Hi ha decisions de les que ni en som conscients... que esmorzo, amb quina actitud començo el dia... i altres que es presenten com un repte, de vegades difícil sobretot per aquell sentiment de que no ens podem equivocar, sentiment que cal desterrar. Evidentment que hi ha coses que s’han de meditar abans de decidir, però no oblideu que tenim dret a cometre errors i a canviar d’opinió. Mireu... recentment he llegit el consell d’un psicòleg, A. Adserà, que diu:

“Te daré un consejo que te ayudará a seguir el camino correcto: Si las decisiones que tomas, y los pensamientos y sentimientos que vives son cada vez más negativos, quiere decir que te estas desviando del camino. Si son cada vez más positivos, es que estas avanzando por el camino correcto.”

Endavant i recordeu!
Tinc dret a tenir i canviar d’opinió.
Tinc dret a prendre les meves pròpies decisions.
Tinc dret a cometre errors i per tant a decidir encara que m’equivoqui.

Demà seguim......