28 de desembre 2009

Els drets personals (III)

Seguim recordant....


DRETS PERSONALS
Tinc dret a tenir i canviar d’opinió.
Tinc dret a prendre les meves pròpies decisions.
Tinc dret a cometre errors i per tant a decidir encara que m’equivoqui.
Tinc dret a ser tractat/ada amb respecte.
Tinc dret a dir NO i no sentir-me culpable.
Tinc dret a fer menys del que soc humanament capaç de fer
Tinc dret a prendre’m temps per tranquil•litzar-me i pensar.
Tinc dret a tenir i expressar els meus sentiments.
Tinc dret a demanar informació.
Tinc dret a sentir-me be amb mi mateix/a
Tinc dret a reclamar els meus drets

Totes les persones tenen dret a ser com son.

Tinc dret a demanar informació.

De vegades el que fem es intentar interpretar el que opinen els altres de nosaltres, interpretar els seus gestos, les seves actituds .... i moltes vegades ens equivoquem! Tenim dret a demanar informació, demanar-la directa i verbalment. Quantes vegades i no solament pel que fa a l’opinió que puguin tenir els altres, sobretot els que ens estimen o els que ens respecten, sinó al que senten per nosaltres ens basem en interpretacions.... Quan dubteu de sentiments, dubteu de si esteu seguint el camí correcte, quan no sapigueu fer alguna cosa... pregunteu, directament pregunteu-ho. Ja hem dit que tenim dret a equivocar-nos, no hi ha cap pega en preguntar! La família, els amics, el mestre, el coach, el mentor, el psicòleg ... sempre us diran la veritat.

Tinc dret a sentir-me be amb mi mateix/a

No us sentiu culpables en cap moment per buscar sentir-vos be i posar-hi tota la vostra energia. Ja n’hem parlat d’això, recordeu ... els principi grec d’ epimelesthai sautou “ocupar-se d’un mateix”. Hi tenim dret, un dret que exercint-lo, a més, beneficiarà als que estiguin al nostre entorn. Reivindiquem amb força aquest dret!

Tinc dret a reclamar els meus drets

Quan en algun moment us aclapari alguna cosa, feu memòria dels drets personals, rellegiu la llista i reclameu-vos el vostre dret a....

En cada una de les tres etapes en les que hem anat llegint els drets personals dels individus, hem anat llegint: Totes les persones tenen dret a ser com son. No ho oblideu. Rebutgeu tot sentiment de culpa i si voleu canviar alguna cosa canvieu-la! La culpa no us durà en lloc!. Però sobretot recordeu que teniu dret a ser com sou.

I ja que en parlem.... recordeu que els altres tenen els mateixos drets que nosaltres......respecteu els drets dels altres!