26 de gener 2013

El jo essencial versus el jo social



Tots som un tándem!

El jo essencial és la part de nosaltres que coneix molt be els nostres sentiments, desitjos, motivacions i anhels, el que sap ser fidel a si mateix, el que vol gaudir i vol explorar. És el que et marca el camí cap a la vida que et permet la plena realització dels teus potencials, la que et fa sentir ple. El jo social està format per una sèrie d’habilitats que et permeten assolir aquelles fites que es marca el jo essencial. Per exemple: el jo essencial és el que, en el meu cas, s’apassiona per la ment humana i el jo social és el que va fer que em matriculés a la facultat de psicologia i fes un màster en Coaching. 

El jo social es desenvolupa entre els altres, desitja complaure’ls i formar part del grup. De vegades hi ha tant de “soroll” al voltant del jo social que no ens permet “escoltar” al jo essencial... Tot i que acompleix una funció fonamental, la de permetre’ns viure en societat i tenir en compte als altres, cal que el connectem amb el jo essencial. Cal liderar al jo social! Cal reduir el “soroll” del jo social per poder “escoltar” al jo essencial.

Des de la maduresa és més fàcil fer aquest procés de connexió entre ambdós sistemes que estan permanentment comunicats. Però els nens i joves és difícil, de vegades, que ho puguin fer sols, els cal ajut.

La desconnexió entre sistemes pot fer que desenvolupem exageradament un jo social que aprèn a valorar especialment aquelles coses que valoren els que tenim al voltant, deixant de banda les que a nosaltres realment ens omplen, deixant que en realitat siguin els altres els que dirigeixen la nostra vida sense tenir en compte els nostres veritables desitjos. Aquesta desconnexió genera sentiments d’insatisfacció, frustració, ansietat, ira, sensació de vuit... Els reconeixeu??

Escolteu el vostre jo essencial i empreu al jo social per aconseguir fer allò que realment voleu fer. El vostre cos i la vostra ment us ajudaran:

Et costa cada matí llevar-te per anar a la feina? igual no estàs fent la feina que vols o no l’estàs desenvolupant de la manera que realment t’agradaria... Com podries aconseguir l’entusiasme necessari? Que t’agradaria fer? o... Com t’agradaria fer ho? I si ho intentes? 

Et costa arribar puntual a una cita? Potser no és la cita que et ve de gust... has quedat amb els amics i el que realment et demana el cos és descansar o has quedat amb la parella i realment no és la persona amb la que vols estar? O ... fas tard a una reunió de treball ...

Quines coses son les que quan les fas el temps vola? Que vol dir això? Que creus que has de fer doncs?

Vas la major part del dia de mal humor? Has repassat la vida que portes? És la que t’agradaria portar? Que pots fer al respecte? (sempre es pot fer alguna cosa!)

Tens la sensació de viure permanentment amb una opressió al pit, de que no arribes a fer tot el que vols al final del dia? T’has parat a pensar que és el que vols obtenir i quines eines et calen? Les tens? Les utilitzes? Les pots aconseguir?

És el teu jo essencial o és el teu jo social el que “pilota” la teva vida? El jo essencial l’ha de liderar i el jo social buscar la manera i no a l’inrevés!!

Preneu-vos temps per esbrinar que és el que vol el vostre jo essencial, com de satisfactoris son els diversos àmbits de la vostra vida (eina: la roda de la vida), quins son els vostres valors més importants (eina: els valors) i quins talents i fortaleses teniu per poder-los alinear amb la vida que porteu (eina: talents i fortaleses) i ... poseu fil a l’agulla!!!

 
Una abraçada
Blanca

Les eines les teniu a la pàgina “Eines”   del blog