“No esperis que et toqui el torn de parlar, escolta de debò i seràs diferent”. Charles
Chaplin
”Si saps escoltar, molts et voldran parlar. Sigues atent, silenciós, recollit. Potser, abans que pronunciïs una paraula constructiva, potser l'altre haurà marxat, feliç, alliberat, il· il·luminat. Doncs el que inconscientment esperava no era un consell, una recepta de vida, sinó a algú en qui recolzar-se”. P. Michel Quoist
”Si saps escoltar, molts et voldran parlar. Sigues atent, silenciós, recollit. Potser, abans que pronunciïs una paraula constructiva, potser l'altre haurà marxat, feliç, alliberat, il· il·luminat. Doncs el que inconscientment esperava no era un consell, una recepta de vida, sinó a algú en qui recolzar-se”. P. Michel Quoist
"Escolta! o
la teva
llengua et tornarà sord”. Refrany
Cheroqui
El miracle del diàleg el produeix l'encertada combinació d'aquests
tres elements: escolta atenta,
parla adequada, oportuns
silencis. En un diàleg equilibrat i madur,
cap d'aquests tres elements és més important que
l'altre i tots tres són igualment necessaris. Únicament
quan un és capaç
d'escoltar l'altre, obre la porta perquè l’ interlocutor pugui comunicar-se amb ell.
I precisament aquesta
intercomunicació, feta d'escolta
respectuosa i de
parla adequada, és la essència del diàleg.
Quan parlis assegura’t de que t’entenen i quan
escoltis assegura’t de que comprens el que t’han dit. Saber escoltar exigeix domini d'un mateix. És un art i un gest de saviesa.
És veritat que el
diàleg està fet de paraula
i d'escolta, però
el que més sol fallar és la escolta. Escoltar
és una actitud difícil
perquè implica atenció al
interlocutor, - esforç per captar
el seu missatge- i comprensió.
L'escolta és una actitud psicològica difícil perquè exigeix oblit d'un mateix i obertura atenta
i gratuïta cap a
l'altre. Escoltar significa
dirigir la meva atenció cap al proïsme i entrar en el
seu àmbit d'interès i en el seu marc de
referència. L'escolta, diligentment
practicada, suposa una acumulació progressiva de saviesa i d'enriquiment psicològic.
Escoltar vol dir rebre
de l'altre, després d'haver-li donat el
millor d'un mateix: la atenció
afectuosa.
La diferència entre sentir i escoltar:
A aquestes alçades de la vida tots o quasi
tots sabem la diferència entre sentir el que et diuen o escoltar-ho. De totes maneres ho recordarem...
Sentir és un fenomen fisiològic. El nostre sentit auditiu ens permet percebre
els sons. Sentir, és doncs, percebre les vibracions del so, rebre les dades que
ens facilita l’emissor i no significa necessàriament processar-les. Sentir és
passiu. Molta gent que diu que escolta en realitat està només sentint el soroll
de les paraules de l’altre, mentre tant està pensant en que és el que ell faria
en la situació de l’altre, preparant allò que li dirà quan acabi d’enraonar,
etc. Per Escoltar en lloc de sentir cal
entrenament.
Escoltar és la capacitat de captar, entendre i interpretar els missatges verbals,
els silencis, el llenguatge corporal i fins i tot el to de veu que acompanyen
al missatge. Representa deduir, comprendre i donar sentit i valor a allò que se
sent. Escoltar és actiu.
Us presento un quadre sobre els tipus
d’escolta que ha elaborat Rodrigo Ortíz Crespo.
Tipus d’escolta:
Apreciativa
|
S’escolta
sense posar atenció, buscant plaer.
|
Selectiva
|
S’escolta
seleccionant la informació que interessa.
|
Discertinitiva
|
S’extreuen
les idees principals del missatge.
|
Analítica
|
S’estudia
la relació entre les idees del missatge.
|
Sintetitzada
|
Es
pren la iniciativa en la comunicació
|
Empàtica
|
S’interpreta
el missatge posant-se en el lloc de l’emissor.
|
Activa
|
S’escolta
amb atenció entenent el missatge en la seva totalitat.
|
En aquest post es vol fer incidència en els
dos últims que son els tipus d’escolta que més tenen a veure en la Comunicació!
A
l’escolta Empàtica. Escoltem sense prejudicis,
col·locant-nos en les “sabates” de l’altre, donant suport i aprenent de la seva
experiència. Escoltem amb atenció i amb la intenció de comprendre els
sentiments de l’altre segons els seus propis marcs de referència. Implica
entrar en el món de l’altre i veure les coses des del seu punt de vista.
Normalment el nostre interlocutor es sentirà comprés ja que aquest tipus
d’escolta ens imposa posposar el nostre jo ( no perdre’l). No implica que
pensem el mateix, ni que sentim emocionalment el mateix. Implica que acceptem i
respectem les seves emocions, idees, etc. I que els seus punts de vista,
dificultats i joia ens interessen.
A
l’escolta Activa. Reclama esforç mental i físic per
copsar la totalitat del missatge, ser capaç d’interpretar el significat
correcte mitjançant el que l’altre diu, el seu to de veu i el llenguatge
corporal. Requereix retroalimentació, li hem de preguntar a l’altre si el que
creiem que hem entès és el que ell vol dir. En l’escolta activa cal que ens
apartem dels nostres pensaments per concentrar-nos totalment en allò que estem
escoltant, és de tots els tipus d’escolta, la més completa ja que incorpora
tots els elements de la empàtica i l’analítica a més de alguns dels elements de
la sintetitzada i la discernitiva.
Avui el meu suggeriment és: Practiqueu
l’escolta activa tant com pugueu!!! A tots ens agradaria ser-ne experts! I
sobre tot a les persones que escoltem!
Una abraçada
Blanca
2 comentaris:
Quanta raó que tens!! Això de ficar-se en les sabates de l'altre és el que hauríem d'intentar fer sempre.
Gràcies per escriure aquest post tan interessant!
Moltes gràcies a tu Elisa, un plaer tenir-te per aquí.
Una abraçada
Publica un comentari a l'entrada