Com parlem?. La
comunicació apreciativa
Normalment
parlem i utilitzem les paraules inconscientment. Moltes vegades la manera amb
la que emprem el vocabulari, el nostre llenguatge no verbal i la paralingüística (el to, el volum, el
ritme), son els causants de que la nostra comunicació sigui poc efectiva. Per
ser més efectius cal que escoltem les paraules que utilitzem i cóm les
utilitzem fent, potser, algunes modificacions. Canviant algunes de les nostres
paraules podem obtenir resultats més positius i gratificants per tots. Hi ha
estudis que demostren que comprenem millor i més ràpidament una frase de
valència positiva que una de valència negativa. Per tant atens! Només afegint durant
una conversa paraules amb valència positiva, de l’estil de: “tu pots”, “sé que
ho entens...” “t’entenc”, “sé com t’esforces”, etc., es redueix el temps que
una persona tarda en comprendre el que volem dir. El nostre cervell reacciona
molt més ràpid, i a més de tendir a una millor comprensió, orienta les nostres
accions i reaccions en positiu.
I
per a què serveix tot això? Doncs, sens dubte,
per comunicar millor. I a l’hora, per transmetre a l’altre el valor que
li donem. El valor que rebem (i el que ens donem) és un gran motivador.
Exemples de frases amb valència
negativa i les seves conseqüències:
Mai podria fer això. Mai podràs fer això
No
posis limitacions sobre allò que pots o algú pot aconseguir. Posar limitacions
limita.
Tinc tants problemes que no sé per
on començar.
Canvia la paraula negativa “problema” i utilitza,
per exemple, repte, desafiament… Et sentiràs millor i possiblement trobaràs la
manera de solucionar les teves dificultats.
És impossible, no ho puc fer.
Busca
una altra manera. Concentra’t en allò que pots fer, no en allò que no pots, que
no està a la teva mà. Impossible paralitza!
Sempre em passen aquestes coses a
mi. Tot em surt malament.
Evita paraules com tot, res, sempre, són paraules
que et limiten i a més a més no son certes.
Exemples de frases amb valència
positiva:
Quan ho faci, quan ho intenti. Ja he
provat de fer-ho d’una altra manera?
D’aquesta manera no et limites, obres la porta a
noves possibilitats.
Tinc un munt de reptes per assolir,
he de pensar per quin d’ells començo a treballar!
Aquesta frase no bloqueja, incita a pensar en
solucions, en projectes.
Quan
ens comuniquem amb altres persones és important centrar-nos en els seus punts
forts, respectar-los i valorar-los (Hartling, 2005).
Aquests són alguns suggeriments per tenir una comunicació apreciativa:
- Tractar-se amb respecte mutu.
- Ser conscient de l’impacte d’allò que diem, tant
intencionadament com sense voler, sobre altres persones i sobre nosaltres
mateixos.
- Apreciar que cada persona es comunica a través de
les peculiaritats culturals, idiomàtiques, d’interessos, experiències i
que això afegeix riquesa a la comunicació. De tot i de tots es pot
aprendre.
- Recordar que escoltar i parlar són
bidireccionals.
- Escoltar atentament i sense pensar en el que
contestarem, quan l’altre encara està organitzant el seu argument ...
- Mostrar empatia.
De la comunicació apreciativa en podríem
parlar dies i dies... i recordeu que amb qui més parlem és amb nosaltres
mateixos ;) Parleu i parleu-vos
apreciativament!
Una abraçada,
Foto bykst
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada